TAKRIF TAMADUN
Terdapat pelbagai pendapat dalam mentakrifkan perkataan tamadun. Namun dari sudut etimologinya, tamadun berasal dari perkataan Arab iaitu tamaddun, yang terbit dari kata dasar maddana, yang bermaksud pemilihan sesuatu lokasi sebagai tempat tinggal, atau membangun sesuatu kawasan sehingga menjadi suatu kota atau Bandar. Hal ini bermakna tamadun adalah suatu fenomena perubahan daripada corak kehidupan yang mundur kepada corak kehidupan yang lebih maju dan berpusat di kota atau Bandar.
Pendapat kedua pula menyatakan bahawa perkataan tamaddun itu berasal dari perkataan din, yang menjadi kata dasar istilah madinah, yang berkait rapat dengan kata kerja maddana yang bermaksud membina, mendirikan Bandar atau kota, atau sampai ke taraf beradab dan bersopan.
Selain daripada itu, Ibnu Khaldun dalam pandangannya menyatakan bahawa tamadun bermaksud madani yang berasal dari perkataan al-Madaniyah yang membawa makna organisasi sosial. Ibnu Khaldun juga meyakini bahawa manusia adalah bertamadun secara tabii (al-insan madani bit-tabi’i, iaitu secara asalnya adalah makhluk sosial). Walaubagaimanapun, ketika membincangkan tentang sifat masyarakat dalam kalangan manusia, Ibnu Khaldun telah menggunakan perkataan umran yang bermaksud segolongan penduduk yang menetap dalam suatu kawasan yang makmur dan selamat, berbeza daripada keadaan yang kering tandus serta terbiar. Selain itu, umran juga bermaksud suatu dasar yang membayangkan perngertian suatu binaan (bunyan atau bangunan, atau kerja mendirikan bangunan). Secara ringkasnya Ibnu Khaldun meletakkan perkataan tamadun memiliki makna yang hampir sama dengan perkataan-perkataan al-madani, umran dan bunyan.
Namun demikian, istilah-istilah yang lebih banyak digunakan adalah perkataan hadharah (civilization) dan thaqafah (culture). Perkataan hadharah secara kebiasaanya diterjemah sebagai tamadun, malah dianggap seerti dengan tamadun sedangkan perkataan thaqafah diterjemahkan adalah sebagai kebudayaan. Secara harfiahnya, perkataan hadharah bermaksud berada di tahap yang maju, dan lawannya sebagai badawah, yang bermakna semakin jauh dari kemajuan. Oleh itu, masyarakat hadhari adalah mereka yang menetap di kawasan Bandar (hadharah), sedangkan masyarakat badwi adalah mereka yang tinggal di kawasan kampung atau pedalaman badiyah. Berkenaan tentang thaqafah pula, ia membawa makna kebudayaan iaitu sauatu cara berfikir yang mempu mempengaruhi keseluruhan cara hidup manusia. Ia meliputi aspek sosial, ekonomi, politik, kesenian, ilmu pengetahuan, dan sebagainya. Maka, apabila cara berfikir dan cara hidup sesuatu masyarakat itu berkembang maju, masyarakat tersebut dianggap telah mencapai tamadun dimana Bandar telah menjadi ciri asasi tamadun sejak dahulu sehingga sekarang.
PERINGKAT TAMADUN
1. Tamadun Iman
- Tamadun Iman terbahagi kepada 4 tahap iaitu bermula dari zaman para Nabi, para sahabat, para salihin dan zaman para khalifah.
- Tamadun Ilmu pula terbahagi kepada dua bahagian iaitu Tamadun Ilmu Naqliyah dan Tamadun Ilmu Aqliyah. Ilmu Naqliyyah adalah ilmu yang berasaskan wahyu daripada 2 pegangan utama umat Islam, iaitu Al-Quran dan Sunnah. Selain itu, Ilmu Naqliyyah juga dikenali dengan nama ilmu Syar’iyyah yang meliputi Ilmu Al-Quran, Ilmu Hadith, Ilmu Tauhid(Usuluddin), Ilmu fiqh, Ilmu Tasawuf dan ilmu-ilmu lain seperti Sirah Nabawiyyah dan Nahu(Bahasa Arab).
- Ilmu ‘Aqliyyah pula merupakan suatu bentuk ilmu yang bersumberkan akal yang kini telah dibahagi kepada sains tabii(natural sciences), sains sosial(social sciences), dan sains kemanusiaan(human sciences). Antara cabang ilmu akal ini adalah ilmu perubatan, ilmu astronomi, geologi, matematik, sosiologi, psikologi, falsafah dan sebagainya.
- Hasil perkembangan Tamadun Ilmu Naqliyyah telah memujudkan 5 cabang ilmu utama iaitu Ilmu Tafsir, Ilmu Hadith, Ilmu Kalam, Ilmu Fiqh dan Ilmu Tasawuf.
3. Tamadun Amal
- Tamadun Amal terbahagi kepada dua bahagian iaitu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah dimana Fardhu Ain meliputi dua perkara utama iaitu konsep ibadah dan prinsip akhlak.
- Fardhu Kifayah pula merangkumi sistem pendidikan, sistem sosial, sistem ekonomi dan sistem politik.
CIRI-CIRI TAMADUN
Terdapat beberapa pandangan sarjana Barat dan Islam dalam meletakkan cirri-ciri tamadun : 1. Jurji Zaydan:
a- Negara dan Pemerintahan
b- Bandar-bandar Islam
c- Stratifikasi sosial
d- Sains dan Pengajian Arab
e- Bangunan-bangunan Islam
f- Kesenian Islam
2. Hasan Husni Abdul Wahab:
a- Bandar-bandar Islam
b- Bangunan dan seni bina Islam
c- Kehidupan ekonomi
d- Komposisi kaum dan penduduk Bandar
e- Sains dan Pendidikan
f- Kesenian Islam
3. Jamaluddin al-Surur:
a- Negara dan kerajaan Islam
b- Kegiatan ekonomi
c- Kehidupan sosial
d- Perkembangan intelektual
4. DR. M.A.J Beg:
a- Seni bina
b- Kesenian
c- Bandar dan kota raya
d- Sains dan ilmu pengetahuan
5. Darcy Ribeiro:
a- Penciptaan teknologi pertanian
b- Pembahagian kerja dalam penternakan
c- Pertumbuhan kota dan negara, wujudnya kelas sosial
d- Penggunaan sistem pengairan bagi pertanian secara meluas
e- Penggunaan logam seperti tembaga dan gangsa, rekaan teknologi daripada besi yang membawa kepada penciptaan alat-alat baru, perkembangan kapal, penemuan mata wang, yang akhirnya memudahkan urusan perdagangan.
f- Revolusi perdagangan
g- Revolusi penternakan
h- Revolusi teknologi
i. Revolusi industri
Para sejarawan telah mengkaji kedudukan NEGARA sebagai suatu bahagian organisasi sosial yang penting. Iaitu sebuah negara yang menjaga kebajikan masyarakat, menguatkuasa undang-undang, membangun Bandar dan kota, menggalakkan kegiatan kesenian dan sebagainya.
Secara kesimpulan awal dapat dilihat bahawa tamadun menurut perspektif barat dan tokoh Islam moden, adalah tahap kemajuan dan perkembangan kebudayaan yang tinggi, yang bercirikan bentuk negara dengan pentadbiran yang tersusun, bercorak kehidupan Bandar, perkembangan sains, teknologi dan pendidikan, pembinaan monumen dan bangunan-bangunan besar, serta kegiatan kesenian.
Tamadun Islam pula merupakan tamadun yang bersifat holistik(menyeluruh), di mana ia bukan saja harus merangkumi aspek spiritual dan moral, malah yang lebih utama ia hendaklah berpaksikan Iman dan Akidah yang sahih atau lebih mudahnya berteraskan IMAN, ILMU dan AMAL yang benar. Hal ini kerana,walaupun cirri-ciri material, fizikal dan intelektual menurut perspektif barat itu tidaklah ditolak secara mutlak, namun ia juga bukanlah segala-galanya.
No comments:
Post a Comment